ANALISIS KEMAMPUAN MENYUSUN PERANGKAT PEMBELAJARAN MAHASISWA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN BIOLOGI FKIP UNIVERSITAS RIAU PADA MATA KULIAH PPL II T.A 2013/2014

Mariani Natalina, Darmawati ", Dita Gusti Yarini

Sari


ABSTRACT

 

The aim of this study was to determine the ability of the Student Profile Study Program FKIP Riau University Biology Education in Developing Learning Tool on Course PPL II 2013/2014. Research conducted at the University Campus Biology Education FKIP Riau in February 2015 to April 2015. This research is descriptive population in this research is the students of Biology Education FKIP Riau University. While the sample in this study are students who take courses Second Field Experience Program (PPL II) Academic Year 2013/2014 which amounted to 43 people. The research data derived from primary data obtained directly through the instrument in the form of sheets of assessment of learning tools and secondary data obtained from the document recapitulation of the value of the course PPL II Academic Year 2013/2014. Based on the research ability of students PPL II in preparing the study on subjects PPL II Academic Year 2013/2014 can be seen that the RPP showed excellent category criteria with the percentage of 95.17%, LKS demonstrate sufficient criteria categories by percentage of 62.33%, the Draft Evaluation criteria showed excellent category with the percentage of 87.78%, so that the students' ability to construct a learning tool in the course PPL II Academic Year 2013/2014 classified as excellent with the percentage of 81.7%.

 

Key words:  profiles , capabilities , subjects PPL I

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Anonimus3. 2012. Problem Based Learning.http://misemarum084.blogspot.com/2012/03/problem-based-learning-pbl.html. (diakses pada tanggal 28 Juni 2015)

Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Panduan Pengembangan Materi Pembelajaran. Depdiknas. Jakarta.

Endang Widjajanti. 2008. Kualitas Lembar Kerja Siswa. Makalah Kegiatan Pengabdian pada Masyarakat. Pendidikan Kimia FMIPA. Yogyakarta

Imam Suryono. 2011. Pengembangan Instrumen Penilaian Alat Evaluasi Pembelajaran Fisika Skripsi tidak dipublikasikan. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau. Pekanbaru

Isdisusilo. 2012. Panduan Lengkap Menyusun RPP. Kata Pena. Jakarta

Kunandar. 2010. Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. PT. Raja Grafindo Persada. Jakarta

Peraturan Menteri Pendidikan Kebudayaan Nomor 65 tahun 2013 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.

Peraturan Menteri Pendidikan Kebudayaan Nomor 81a tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum.

Peraturan Menteri Pendidikan Kebudayaan Nomor 104 tahun 2014 tentang Penilaian Hasil Belajar oleh Pendidik pada Pendidikan Dasar dan Menengah

Rusman. 2011. Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. PT Raja Grafindo Persada. Jakarta

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. 2005. Eka Jaya. Jakarta.

UPT PPL. 2008. Panduan Penyediaan Mahasiswa PPL FKIP Universitas Riau. FKIP UNRI. Pekanbaru.

Wina Sanjaya. 2009. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Kencana. Jakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/biogenesis.12.2.53-60

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Copyright (c):
Program Studi Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau

Alamat Redaksi:
Kampus Binawidya KM 12,5 Simpang Baru, Kecamatan Tampan
Pekanbaru, Riau, Indonesia 28293
Program Studi Pendidikan Biologi
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Universitas Riau

  

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.