ANALISIS PELAKSANAAN PENILAIAN OLEH GURU MATA PELAJARAN BIOLOGI SMA KELAS X DI KABUPATEN INDRAGIRI HULU

Evi Suryawati, R. Hussien Arief, Sepada Asmarika Kadir

Sari


ABSTRACT

 

This study aimed to analyze the technical feasibility level assessments by teachers in implementing the evaluation of learning biology in the implementation of the curriculum in 2013, and to analyze the quality of items replay end of the semester the class X SMA Indragiri Hulu artificial 2014/2015 school year teachers based on difficulty level , distinguishing features and grains detractors. The research sample for analysis of the implementation of the assessment is taken as many as 10 schools that have implemented the curriculum in 2013 and incorporated in the MGMP. The research sample for analysis item which is about the end of the semester artificial replications 3 different groups of MGMPs biology. Data collected the primary data in the form of interview guidelines and documentation as well as secondary data in the form of questions and answer sheets replicates end of the semester. The data analysis technique used is descriptive analysis with percentages. Based on the results obtained penelititan that the level of feasibility assessment by subject teachers SMAN biology class X in Indragiri Hulu has not yet reached the National Education Standards. Assessment done by teachers is a written assessment by the average percentage of 100% with a very good category. Test questions difficulty level items Biology class X semester first semester SMAN in Indragiri Hulu TP 2014/2015 obtained an average 27.5% a matter of simple categories: average 47.5%: difficult 25%. For distinguishing items replay semester average gained about the ugly category of 29.2%: just 30%: 20% Good: excellent 8.3%: 12.5% negative. Item humbug (distractors) which serves good (D≥5%) gained an average of 13.3% while distractors were not functioning properly (D <5%) 86.7%.

 

Key Words: Analysis Assessment , Lessons Biology , National Education Standards

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Afdhee. 2007. Kegagalan guru dalam melakukan evaluasi. Artikel. Diakses dari homepage pendidikan network pada tanggal 20 Maret 2015.

Akhmad Sudrajat. 2008. Metode dan Teknik Pembelajaran. www.wijayalabs.wordpress.com (diakses 20 Februari 2015).

Anas Sudijono. 2005. Pengantar evaluasi pendidikan. PT Raja Grafindo Persada. Jakarta.

Andra Setia Bhakti, Sentot Kusairi dan Muhardjito. 2013. Pengembangan Model Penilaian Autentik Berbasis Kurikulum 2013. Skripsi. Fisika FMIPA Universitas Negeri Malang. Malang.

Bungin Burhan. 2003. Analisis Data Penelitian Kualitatif, Pemahaman Filosofis dan Metodologi ke Arah Penguasaan Model Aplikasi. PT Raja Grafindo Persada. Jakarta.

Darmayeni, Zuhelmi dan Zuhdi Maaruf. 2013. Analisis Tingkat Keterlaksanaan Penilaian Berbasis Kelas Pada Mata Pelajaran IPA Fisika Kelas VII SMP Negeri Pekanbaru. Jurnal. Universitas Riau: Pekanbaru.

Dira mustarah. 2013. Analisis Soal Ulangan Akhir Semester (UAS) Biologi SMA Kelas X ditinjau dari Taksonomi Bloom. Skripsi Tidak Dipublikasikan. Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah: Jakarta.

Ismani, dkk. 2010. Analisis Kinerja Guru Akuntansi Dalam Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran. Laporan penelitian tidak dipublikasikan. Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta.

Maizer Said Nahdi. 2007. Buku Ajar Biologi Umum. FST. Yogyakarta.

Kemendikbud, 2013. Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013 SMA/MA dan SMK/MAK. 2013.

Kusaeri. 2014. Acuan dan Teknik Penilaian Proses dan Hasil dalam Belajar Kurikulum 2013. Ar-Ruzz Media. Yogyakarta.

Peraturan Pemerintah no 19 tahun 2005 Bab I Pasal 1 Butir 11 tentang Standar Nasional Pendidikan.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia nomor 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional nomor 20 tahun 2003 tentang Standar Nasional Pendidikan.

Puji Iryanti. 2004. Paket Pembinaan Penataran Penilaian Unjuk Kerja. Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Pusat Pengembangan Penataran Guru Matematika. Yogyakarta.

Purnomo P. 2003. Strategi Pengajaran. Intheos. Surakarta

Purwanto. 2009. Evaluasi Hasil Belajar. Pustaka Pelajar. Yogyakarta.

Purwanto. 2011. Evaluasi Hasil Belajar. Pustaka Pelajar. Yogyakarta.

Rustaman Nuryani. 2003. Strategi Belajar Mengajar. Jurusan Pendidikan Biologi FMIPA UPI. Bandung.

Rustaman Nuryani. 2005. Strategi Belajar Mengajar Biologi. Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung.

¬¬¬_________. 2006. Penilaian Otentik (Authentic Assesment) dan Penerapannya dalam Pendidikan Sains.

Subali. 2010. Penilaian, Evaluasi dan Remediasi Pembelajaran Biologi. Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta.

Sudaryono. 2012. Dasar-dasar Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta. Graha Ilmu.

Sudjana N. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT Remaja Rosdakarya. Bandung.

Suharsimi Arikunto. 2002. Manajemen Penelitian. Rineka cipta. Jakarta.

________________. 2005. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara. Jakarta.

Surapranata, Sumarna dan Muhammad Hatta. 2004. Penilaian Portofolio Implementasi Kurikulum 2004. Rosda. Jakarta.

Zainal Arifin. 2010. Strategi Pengembangan Penilaian Berbasis Kelas. Repository Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/biogenesis.12.2.79-86

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Copyright (c):
Program Studi Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau

Alamat Redaksi:
Kampus Binawidya KM 12,5 Simpang Baru, Kecamatan Tampan
Pekanbaru, Riau, Indonesia 28293
Program Studi Pendidikan Biologi
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Universitas Riau

  

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.