PROFIL KOMPETENSI GURU BIOLOGI SMA NEGERI KOTA PEKANBARU DALAM MENERAPKAN PENELITIAN TINDAKAN KELAS (PTK)

Yustina ", Ranti Octavia, Mariani Natalina

Sari


ABSTRACT

 

The aim of this study was to describe competence of biology teachers at public senior high school pekanbaru on action research. This study hold on Desember 2015 until March 2016. The sample of this study was 29 biology teachers at Public Senior High School in Pekanbaru that selected by purposive sampling. This study conducted with closed-ended and open–ended questionnaire. The closed-ended questionnaire consist of 17 items and divided into 3 indicator. The indicator are motivation, Information and Communication Technology (ICT) skill and then 42 item about Class action Reset included 4 indicator. The indicatore are (Device class action research, backgroundclass action research, Implementation and Results class action research). The whole item questionnaire enclosed declared valid and reliable. Closed questionnaire obstacle teachers through Pearson correlation test, where all items declared valid, reliability test questionnaire through Cronbach's alpha test alpha of 0.89 was obtained. Validity and reliability were analyzed using SPSS (Statistical Package for Social Studies) v ersion17.00f or Windows. Whereas the questionnaire reliability test comprehension test values obtained using 4.9 anates 0.9. Data were analyzed descriptively. Overview obstacles Biology teacher SMA Pekanbaru in envolving the action research as follows: Motivation show sufficient criteria with a mean 3.01, ICT Skills showed sufficient criteria to average 3.39. While understanding class action research also showed sufficient criteria with the average percentage of 61.87%. Thus, it is known that the High School Biology teacher Pekanbaru action research implementation by category quite well.

 

Key Words: Teacher competence, Action research, Senior high school,Biology teacher


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Anwar Prabu Mangkunegara. 2004. Manajemen Sumber Daya Manusia. PT. Remaja Rsodakarya. Bandung.

Bambang Budi.2009. Hubungan Struktural Tingkat Pendidikan, Pengalaman Kerja, dan Usia Guru dengan Motivasi Kerja dan Kefektifan Kerja Tim Guru Sekolah Dasar. Jurnal.Pendidikan Dasar,Vol.10 No 1 Maret 2009.

Creswell, J. W. 2008. Educational Research Third Edition. Pearson Education Inc. New Jersey.

Iwan Ridwansyah. 2010. Kreativitasdan Inovasi guru dalam pembelajaran.http://readwansyah.wordpress.com. Diakses pada 03 April 2016.

Iskandar.2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta.Gedung Persada (Gp) Press.

Kamus Besar Bahasa Indonesia. 2016. Diakses pada 17 Februari 2016 dari http:/pusatbahasa.

Kementrian Pendidikan dan kebudayaan (Kemendikbud).2012. Kebijakan Pengembangan Profesi Guru (KPPG). Jakarta

Kunandar.2010. Guru Profesional. Jakarta.Rajawali Press.

Lilis Suryani.2015. Pengembangan Profesionalisme guru Biologi. Diakses dari bdkpalembang.kemenag.go.id pada 10 Maret 2016

M.Imam Farissi.2011.Fakta-Fakta Penelitian Tentang Profesi Guru dan Pengembangan Profesi Guru. Jurnal Kependidikan. Tahun 6 Nomor 5 Juni 2011.

M.Jufni, Djaelani Ar, dan Sakdiah Ibrahim.2015.Kretivitas Guru PAI dalam Menegembangkan Bahan Ajar di Madrasa Aliyah Jeumala Amal Leung Putu. Jurnal. Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala. ISSN.2302-0156.

M.Yusuf.2010. Guru dan Tradisi Ilmiah (Instan). 4 Februari 2010. Riau Pos.

Mohammad Saroni.2012. Mengelola Jurnal Pendidikan Sekolah. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Mulyasa.2009. Menjadi Guru Profesional Menciptakan pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Oemar Hamalik.2008. Kurikulum dan pembelajaran. Jakarta. Bumi Aksara

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia No. 16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru.

Suciati Sudarisman.2014. Profil Kemampuan dan Hambatan Guru Dalam Mengembangkan Profesi melalui Karya Tulis Ilmiah. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA FTTK. Jakarta. 11 September 2014.

Suwarsih Madya.2009. Teori dan Praktek Penelitian Tindakan. Bandung Alfabeta Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem PendidikanNasional.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.

Venny Indria Ekowati. 2008. Penelitian tindakan kelas: Modal awal guru Dalam menyusun berbagai karya ilmiah. Disampaikan dalam Pelatihan Penulisan Karya Tulis Ilmiah bagi Guru-guru SMP di SMPN 1 Wonosari, 25 Agustus 2008.

Yosua Hernandes. 2014. Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) Guru Biologi SMA Negeri Kota Pekanbaru. Skripsi tidak dipublikasikan.FKIP Universitas Riau. Pekanbaru.

Yustina.2015. Profil Karya Tulis Ilmiah Pada Guru Mata Pelajaran Sains di SMP Kota Pekanbaru. Prosiding Semirata 2015 bidang MIPA BKS-PTN Barat Universitas Tanjung Pura Pontianak. Hal.256-267.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/biogenesis.13.1.61-68

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Copyright (c):
Program Studi Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau

Alamat Redaksi:
Kampus Binawidya KM 12,5 Simpang Baru, Kecamatan Tampan
Pekanbaru, Riau, Indonesia 28293
Program Studi Pendidikan Biologi
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Universitas Riau

  

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.